Åpenhetsloven redegjørelse 2024
Innledning
Total Holding AS skal årlig utføre aktsomhetsvurderinger i henhold til åpenhetsloven og publisere en redegjørelse for våre vurderinger. Vår redegjørelse omfatter selskapets plikt til å redegjøre for aktsomhetsvurderinger Total Holding AS har gjennomført i løpet av 2024 til dagens dato. Vi redegjør i denne rapporten for hvilke vurderinger vi har gjort og eventuelle tiltak for å redusere risikoen for negative konsekvenser Total Holding AS aktivitet kan ha for grunnleggende menneskerettigheter og anstendig arbeidsforhold. Kontaktinformasjon Dersom det er spørsmål knyttet til vår redegjørelse kan henvendelser rettes til: Hans Kristian Hansen Daglig leder. Lovens virkeområde Total Holding AS er i henhold til åpenhetsloven pliktig til å utarbeide aktsomhetsvurderinger og redegjøre for disse. Loven omfatter Total Holding AS og Total Packaging AS.
Om virksomheten
Total Holding AS Org nr 956571650 er lokalisert i Fredrikstad, og har som formål å levere bærekraftige produkter for avfallshåndtering.
Det er faste møter mellom personalansvarlig, daglig leder og verneombud for å sikre løpende oppfølging av arbeidsmiljø, herunder forebygging av trakassering.
Total Holding AS har en løpende praksis med å tilrettelegge for den enkelte ansatte der det oppstår behov, det være seg teknisk utstyr eller behov for større fleksibilitet i arbeidshverdagen. HMS-system er implementert og relevante lover og forskrifter finnes i en egen oversikt. HMS-systemet omfatter rutiner på viktige risikoområder på arbeidsmiljø. HMS-systemet er komplett og oppfyller lovens og forskrift. Personalhåndboken er godt implementert i virksomheten og etterleves av ledelsen og blir gjennomgått sammen med nye ansatte som en del av våre rutiner.
I håndboken fremkommer det tydelig hva som er våre varslingsrutiner, hva som skal varsles om og hvem det skal varsles til. Det gjennomføres årlig vernerunder med HR-ansvarlig og verneombud. Rapportene utarbeides av verneombud og verneombudet følger også opp avvik. Rapporten deles med daglig leder. Det sendes ut medarbeiderundersøkelse en gang i året, som blir fulgt opp i etterkant. Denne ble gjennomført våren 2024. Det gjennomføres medarbeidersamtaler kvartalsvis.
Total Holding AS oppdaterte sine innkjøpsrutiner/policy i 2024 ved å inkludere aktsomhetsvurderinger i tråd med åpenhetsloven.
Aktsomhetsvurderinger og tiltak
Total Holding AS har kartlagt og identifisert forretningspartnere og leverandører i egen leverandørkjede hvor det er relevant å innhente informasjon vedrørende grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vi har innhentet informasjon om leverandørene der innkjøpene er av betydelig størrelsesorden, samt våre største leverandører. Vi har undersøkt våre utvalgte leverandører ved å lese deres redegjørelse på deres nettsider. De av våre leverandører som manglet redegjørelse eller hadde mangelfull informasjon har vi tatt direkte kontakt med for å få mer informasjon om deres virksomhet. Ut fra vår kartlegging, har vi ikke identifisert noen vesentlige risikoer i vår verdikjede. Vår vurdering er derfor det ikke må gjennomføres særskilte tiltak på nåværende tidspunkt. Vi vil fortsette å etterspørre mer informasjon fra våre leverandører der vi opplever mangelfull redegjørelse. I 2024 oppdaterte vi vår innkjøpspolicy ved å inkludere vurdering av risiko for manglende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold innen nye avtaler inngås. Dette gjelder vesentlige avtaler hvor Total Holding AS kan påvirke forretningspartneren.